Η δυνατότητα κάθετης απογείωσης και προσγείωσης έχει καθιερώσει το ελικόπτερο ως το βασικό όχημα μεταφοράς προσωπικού και φορτίων σε περιοχές που δεν υπάρχει αεροδρόμιο. Το ελικόπτερο όμως αντιμετωπίζει λόγω του σχεδιασμού του ένα σημαντικό μειονέκτημα που είναι η ιδιαίτερα χαμηλή του ταχύτητα.
Αντίθετα, τα αεροσκάφη τεχνολογίας VTOL (Vertical Take-Off and Landing) υπόσχονται σημαντικά μεγαλύτερες ταχύτητες που όμως δεν μπορούν να ξεπεράσουν τους 150 με 170 κόμβους και αυτό με σημαντικούς συμβιβασμούς στην αυτονομία και την εμβέλεια δράσης.
Η DARPA με το πρόγραμμα VTOL X-Plane, επιδιώκει να ξεπεράσει αυτές τις προκλήσεις, δημιουργώντας ένα ηλεκτροκίνητο αεροσκάφος που θα έχει τελική ταχύτητα άνω των 400 κόμβων, δυνατότητα μεταφοράς φορτίου τουλάχιστον 40% του βάρους του αεροσκάφους και αποδοτικότητα αιώρησης 75%.
Η εταιρία Aurora Flight Sciences στην οποία έχει ανατεθεί η κατασκευή του VTOL X-Plane concept, αντί να ανατρέξει σε σχέδια και τεχνολογίες του παρελθόντος αποφάσισε να προτρέψει τους μηχανικούς της να προχωρήσουν στην δημιουργία ενός σκάφους εντελώς νέας σχεδίασης. Το καινοτόμο αεροσκάφος θα χρησιμοποιεί ένα υβριδικό σύστημα αλλαγής κλίσης των πτερύγων. Ενώ το προωθητικό του σύστημα θα αποτελείται από 24 έλικες που θα του προσφέρουν σταθερότητα κατά την αιώρηση καθώς και αυξημένη ταχύτητα.